Cultuur & Maatschappij Film & TV

Kunst-Zaken en Plons

Dag op dag 28 jaar geleden, tijdens een aflevering van Kunst-Zaken, zond de BRT een reportage uit over de Gentse underground kunstschilder Dees De Bruyne (1940-1998). Trouwe kijkers van de openbare omroep zullen het beruchte kunstprogramma blijvend associëren met de stem en het gezicht van Regine Clauwaert.

Dees De Bruyne in Kunst-Zaken, 1985

In de aflevering, uitgezonden op 27 augustus 1985, zien we hoe de Gentse kunstenaar Dees De Bruyne zijn tentoonstelling in het Museum Dhondt-Dhaenens in Deurle voorstelt. De Bruyne toont doeken die hij maakte in Italië en New York, onder meer tien portretten van de Amerikaanse schrijver en dichter Charles Bukowski en portretten van zichzelf met zijn vrouw. De onderkoelde commentaarstem paste perfect binnen de format van ‘Kunst-Zaken’. Samen met Betty Melaerts en Wilfried Haesen was Regine Clauwaert tussen 1983 en 1991 het gezicht van dit programma, dat de Vlamingen net na het laatavondjournaal willens nillens een dagelijkse portie cultuur van de bovenste plank voorschotelde. Tegenstanders vonden ‘Kunst-Zaken’ te elitair of te hermetisch en de strenge, gereserveerde manier van presenteren kon evenmin op veel bijval rekenen. Anderzijds waren de programmadirecteuren er toen blijkbaar van overtuigd dat het tot de taken van de openbare omroep behoorde om een dagelijkse cultuurrubriek te hebben.

Ruim 35 jaar lang werkte de stijlvolle Regine Clauwaert mee aan de meest diverse programma’s, maar ze zal voor eeuwig geboekstaafd staan als de ‘grande dame’ van de culturele programma’s op de Vlaamse televisie. Als 19-jarige startte ze haar carrière in 1961 bij de toenmalige BRT met het programma ‘Zoeklicht’. Nadien volgden vele culturele programma’s zoals ‘Tenuto’, ‘Dag aan Dag’ en ‘Affiche’..

Clauwaert was echter van alle markten thuis en niet enkele bezig met cultuur. Zo was ze jarenlang eveneens de gastvrouw bij de trekkingen van de Nationale Loterij:

In de jaren ’60 presenteerde ze het jongerenmagazine Tienerklanken, spelprogramma’s als Zeskamp en de nieuwe reeks van 100.000 of niets. Ze leende haar zwoele stem aan het human interest programma Echo (de voorloper van Terloops) en – minder bekend – aan de animatiereeks Plons De Kikker, een grote hit bij kinderen die opgroeiden in de jaren 80, net als de kleuterboekjes van de reeks die later verschenen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *